Calamiteiten en Conflict


Calamiteiten en Conflict

Een calamiteit en/of conflict is pijnlijk, vervelend en vaak ook kwetsend. Als dit serieus genomen wordt en onderzoek gedaan wordt naar de lessons learned, dan is een calamiteit/conflict ook een kans voor verbetering en voor verandering. Het is als een zandloper: er komt een nauwe doorgang (conflict), waarna het proces weer gaat stromen met nieuwe inzichten en soms ook in andere vormen. Het innemen van een onafhankelijke positie hierin heeft het grote voordeel, dat er onbevangen vragen kunnen worden gesteld en dat de ‘blinde vlekken’ zichtbaar worden. Zo worden onderlinge relaties, onderliggende processen en procedures in kaart gebracht met de bedoeling om gezamenlijke doelstellingen te formuleren en met elkaar te verbeteren.


Analyse en advies calamiteiten


Een calamiteit met een dodelijke afloop is afschuwelijk. Voor de persoon zelf, de familie, maar ook voor medewerkers en de organisatie! Het onderzoeken van de factoren die bijgedragen hebben aan het incident en te weten komen wat hieruit geleerd kan worden, is in de eerste plaats een eerbetoon aan de persoon die overleden is. Zijn of haar leven was van betekenis en deed ertoe! Middels onafhankelijk onderzoek wordt dit nog eens nauwkeurig in kaart gebracht waarbij we een tweede kans krijgen om te leren kennen van wat deze mens ons duidelijk wil maken.

Ervaring: onafhankelijk calamiteitenonderzoek met o.a. de Prismamethode en onafhankelijk onderzoek bij complexe zorgvragen.

Advies/bemiddeling bij conflictsituaties in organisaties


Bij ernstige meningsverschillen tussen ouders en organisatie, tussen afdelingen, in teams, enz. Is het belangrijk om een onafhankelijke adviseur/mediator in te schakelen. Ook als de kwaliteit van de ondersteuning aan de cliënt beter moet. Mensen staan tegenover elkaar; beiden hebben emoties en lijken niet dezelfde ideeën te delen. Het is de kunst om tot kansen te komen die het beste van een ieder naar bovenhaalt.

Ervaring; in talrijke organisaties in verschillende sectoren om weer tot een goede samenwerking te komen met het belang van de cliënt als uitgangspunt.